16 April 2007

MAMPUKAH AKU??

Aku ingin menjadi SITI KHADIJAH yang agung, sebuah cinta yang memperjuangkan hartanya ke jalan fisabilillah; sebagai SITI AISHAH abdi dalam setia tiasa rasa payah; seperti puteri solehah SITI FATIMAH, akur tanpa lelah setiap perintah; dan bukannya aku ingin menjadi penggoda dari sejarah SITI ZULAIKHA sewaktu menjadi marah; aku ingin mengutip serpihan sabar yang menyerlah dari catatan hidup SITI HAJAR, mengendong puteranya yang masih merah ditengah terik padang pasir merekah; relakah aku menjadi wanita solehah yang rela mati dalam KEUNGGULAN IMAN terpancang gagah bagai harumnya pusara MASHITAH.

Aku ingin menjadi ABU BAKAR, menjalin agung sebuah persahabatan, bersedia berkorban demi kebenaran; sebagai UMAR, berdiri tatkala tunduknya manusia, bersuara tatkala diamnya mereka; seteguh IBNU ZUBAIR, yang setia menahan panahan Hajjaj, bersama si ibu tua, lantas mati dalam dakapan sejarah; seteguh pemuda GHIFFARI, menentang kezaliman walaupun diancam. Aku ingin menyulam kerendahan hati YUSUF yang memaafkan saudaranya, walau bertemankan kegelapan di perigi tua; serta tawakal IBRAHIM ketika meninggalkan insan tercinta di bumi tandus tanpa bicara; inginku semai benih iman AL-BANNA yang merelakan tubuhnya dimamah peluru; serta senyuman AL-QUTB ketika berdepan dengan tali maut; lantas terukir keharuman di pusaraku, bagai harumnya pusara ASHABUL UKHDUD..

No comments: