10 June 2007

EXAM datang lagi...

Lemah. Serabut. Kabur. Swot week baru bermula. XM akan menjelang tiba tidak lama lagi. Senario biasa berputar kembali. Walaupun tidak mempunyai apa yg dinamakan' swot week' mahupun XM yang banyak (hanya satu paper) semester ini, bahang tekanan peperiksaan yg dihadapi oleh anak-anak buah, sahabat2 dan adik2 juniors tutut terlampias ke arah saya juga.
Ini episod mencabar. Bukan sahaja menguji sejauh mana kerajinan individu menghadap buku2, soalan2 tut dan past years papers. Bukan sahaja menguji ketahanan mereka utk duduk lama2 di dlm library mahupun cats, dan bukan setakat menguji kekebalan utk menahan dingin musim sejuk jika menelaah di rumah. Ini juga sebenarnya episod menduga EMOSI dan HATI. Episod penuh pancaroba yang menguji kekentalan JIWA.
Mungkin adik2 juniors tidaklah terasa sgt tekanannya (ye ke?..or am I underestimating too much?..maaf yer!)... Hanya berdebar-debar tidak dpt membayangkan bagaimanakah keadaan di dewan Wayville nanti. Saya juga pernah merasakan perasaan itu. Tapi dgn persediaan rapi dan otak yg penuh dengan maklumat yg tersusun kemas (kerana ade mase utk studi, dan subjek2 masih agak mudah), debaran itu masih mampu dikawal, atau dlm kata mudah tidaklah akan memberi effect negative terhadap apa2. Mungkin terlebih sedikit 'excitement' atau 'anxiousness', tapi biasanya masih mampu dikawal. Second and third year (dan tentunya final year!) agak lebih mencabar dengan level syllabus yg lebih tinggi. Bayangkan mereka yg terpaksa menghadapi sehingga 6 atau tujuh subjek peperiksaan dlm masa 2 minggu!, swot week pula hanya seminggu (itupun belum tentu boleh studi sbb asement lain masih belum disiapkan kerana terlalu banyak!), even kalau sempat studi pun belum tentu boleh menjawab dgn baik kerana penekanan aspek KBKK dlm sistem pembelajaran di sini yg amat tinggi (maksudnye, kalo hafal satu buku, tp tak faham ape2, belum tentu boleh score laa) maka bermulalah peperangan sebenar yang sangat menggoyahkan perasaan..

Dah tahu nak berperang, duduk diam sajakah kita?

Tentunya tidak, mestila sibuk buat preparation!

Preparation ape yg kita buat? Studi sampai nak muntah? Itu sahajakah

Sesetengah org mungkin berjaya hanya dengan pulun studi. Dia boleh cope dgn pressure luaran dan dalaman lantas memfokuskan diri dgn studi, studi dan studi selagi termampu, sehinggalah kaki melangkah ke dewan Wayville..
Sesetengah org hanya mampu cope dengan pressure luaran (boleh menyediakan fizikal yg mantap utk studi) tetapi tidak mampu untuk handle pressure dalaman yg amat menekan emosi dan jiwa..
Biasanya berperang dgn emosi lebih payah dan susah, dan lebih memenatkan berbanding dengan peperangan utk menyediakan fizikal yg sihat bagi menghadapi hari2 genting menjelang hari peperangan..
Dan selalunya mereka yg tidak mampu mengawal pressure dalaman ini juga akan meng negative effectkan atau menambahkan pressure luarannya = tidak mampu cope dgn kedua-dua pressure luaran dan dalaman.


Jadi?

pastikan kita mampu mengawal pressure dalaman terlebih dahulu
Settlekan bab2 emosi, hati, sentiasa betulkan balik niat, kita belajar, bermati-matian, berjuang hanyalah kerana Allah..jadi bersandarlah padaNya sepenuhnya..usahakan yang terbaik, natijahnya biarlah Allah al-Haq yg menentukan..
Jika persandaran kita teguh pada Allah swt yg Maha Mengetahui apa yg terbaik utk setiap makhluk ciptaannya, pasti tidakkan wujud istilah stress, pressure, down dlm kamus hidup kita..(especially menjelang musim2 peperangan besar seperti ini!)..tapi hakikatnya penjelasan ini amatlah sukar utk dipraktikkan (sungguh!, easier said than done..)..kadang2 kita rasa kita cukup kuat utk handle situasi2 genting..pergantungan kita pd ketentuan al-Khaliq dirasakan tinggi..namun bila ditakdirkan Allah ujian datang bertimpa-timpa, atau sesekali diduga dgn ujian yg benar2 BESAR, hati seolah-olah mahu terpecah, cuba utk merationalisekan keadaan..emosi terlalu berkecamuk, sedangkan jiwa pula menjerit-jerit meminta kehadiran iman untuk menenangkannya..

Kesimpulannya, marilah sama2 kita menguatkan hati dan jiwa..supaya bila tiba saat tidak terduga, hati dan jiwa ini akan sentiasa bersiap sedia...kuatkanlah ia dengan sabar dan salat..selalu2 lah bgn pagi utk bermunajat pdNya kerana 'Sungguh, bangun malam itu lebih kuat (mengisi jiwa)..Muzzammil:6...jgnlah hendaknya ditunggu sehingga hati dan jiwa ini terkulai layu baru teringat hendak mencari sumber kekuatannya..

Allahu'alam

No comments: