26 June 2007

EXAM datang lagi...(III)

Alhamdulillah. selesai juga satu-satunya exam saya utk semester ini. dalam sibuk-sibuk menyiapkan assignment2 lain yg besar assessment marknye menyempitkan hari2 utk sy studi for this only exam. name jer satu paper, patutnye bolehla score kan? huhu..~

tapi kadang-kadang saya terlupa. saya selalu menyempitkan neraca saya hanya setakat batas akal manusia. mana mungkin saya bole buat kerja tanpa henti, tido hanya beberapa jam dlm sehari, makan minum entah ke mana.. that is not really me..kerana saya percaya saya seorang yg tersusun orangnya. saya perlu tidur sekurang-kurangnya 5/6 jam sehari supaya boleh bangun dalam keadaan segar keesokan harinya. tapi, dgn workload honours yg agak melampau tahun ini, tidur 5/6 jam sehari hanya akan menangguh-nangguhkan kerja yang memang telah tersedia banyaknya, bile tertangguh lagi la bertimbun. tapi kalo tak cukup tido tak boleh la pulak nak buat kerja nanti. adeiii

namun saya tetap mementingkan kerja2 honours saya. saya tekun menyiapkan assignment2 yg menggunung. badan semakin hari semakin penat. kerana selalu tidur lambat, semakin susah utk saya bangun sebelum Subuh dan mendengar azan seperti pagi2 sebelum ini, apatah lagi utk selalu berqiamullail dan bersujud pd DIA. -amalan2 sunat makin merudum. alasan saya. tak apa, sekali sekala. lama2 makin tertinggal. adusss.

menjelang hari2 peperiksaan, saya telah berjaya menyiapkan assignment2 yg perlu dihantar pd tarikh2 yg sepatutnya ~alhamdulillah~ (walau masih banyak yg menanti selepas peperiksaan!). tinggal beberapa hari lagi. saya cuba utk belajar se'eficient' yang mungkin. mendambakan keberkatan masa. keberkatan dalam berusaha.
namun sebaliknya yg berlaku. saya tidak tenang. tiada focus langsung untuk menghadapi satu-satunya peperiksaan pada kali ini. paper ini tidaklah begitu susah bg saya utk difahami, cuma perlu baca, faham dan ingat. saya terus baca dan baca. namun yg melekatnya..Subhanallah, hanya DIA yang tahu. bagaimanakah utk mengeluarkan ilmu2 itu nanti di dalam dewan peperiksaan?..kerana dlm xm outputnya yg paling penting, yang di'mark', bukannya banyak mana yg kita baca. sehari sebelum peperiksaan pun saya masih belum mampu utk mem'fokus'kan minda dan hati utk belajar subjek ini. namun saya tidak takut (perasaan yg salah di waktu2 begini!). adussss.

saya merasakan saya telah meminimumkan usaha saya bertaqarrub dgnNya dalam kesibukan menyiapkan assignment2 yg lepas..iman makin menurun, hati makin jauh..dan akibatnya saya tidak memperoleh kekuatan dan ketenangan yg saya dambakan menjelang hari peperiksaan..astagfirullahal 'azim
pagi peperiksaan, saya duduk bermuhasabah sejenak. apa yg tidak kena? ...amalam2 seharian untuk dua, tiga minggu kebelakangan ini saya reflect balik.. lantas tiada jawapan lain yang bermain difikiran saya, melainkan saya gagal untuk memperoleh baraqah dan rahmah dariNya untuk menghadapi ujian kecil kali ini..

dan saya belajar satu 'lesson' yang amatlah relevant dan berguna utk exam kali ini. jangan sekali-kali mengabaikan usaha utk meraih cintaNya dalam usaha mengejar kejayaan-kejayaan yg lain.

DIA mampu memberi segala. hatta kejayaan dalam sekelip mata. namun kerana DIA suka melihat pada usaha, nescaya saya dan kita semua perlu sentiasa bermujahadah utk terus dan terus berusaha. namun janganlah sampai terlupa. untuk terus dan terus bertaqarrub denganNya juga. kerana segala-galanya adalah dari DIA. jika kita telah memenangi cintaNya, maka percayalah segala yg lain akan datang dengan mudahnya.

No comments: