19 June 2007

EXAM datang lagi...(II)

kesibukan itu biasa. peperiksaan itu biasa. peperangan itu biasa. warna-warna kehidupan yg menceriakan kanvas kehidupan manusia.

Tapi..

istimewanya kita, Muslim yg bergelar Mukmin ialah, kita percaya bahawa segala sesuatu yg telah berlaku (takdir) dan yang sedang berlaku itu adalah yang TERBAIK untuk kita..kerana kita percayakan pada Pencipta kita yang Maha Mengetahui tentang apa yang terbaik untuk setiap ciptaanNya..segala yg telah terjadi dan ditetapkan itu baik, sempurna, tiada cacat celanya.
Tapi ujian itu maha hebat, hampir membawa pd putus asa, baikkah utk kita??
letak ketepikan pandangan kita yg maha hina..jangan juga di ambil kira pandangan makhluk2Nya yg lain..angkatlah kepala, dongaklah ke langit sana..laraskanlah neraca, selarikan dimensi..agar mudah kita memahami sesuatu yang terjadi seperti yang dikehendaki oleh Yang Amat Mnegetahui.
Sesungguhnya setiap sesuatu yg berlaku itu pasti ada hikmahnya yg tersendiri. Mungkin untuk mengajar kita, tarbiyyah terus dari yg maha Esa..beruntunglah kita kerana masih sudi dipandangNya, masih ingin dikasihiNya..kerana itu dilontarkan dengan sedikit ujian, agar jiwa yg kotor dapat dibersihkan, disucikan dari noda2 kelalaian, agar jiwa itu sentiasa merujuk pdNya, sentiasa rasa berkehendak pdNya..moga2 dengan jiwa yg lebih suci dari dosa itu akan menghampirkan kita dengan Dia yang selalu kita lupakan..
jika tidak nampak kebaikannya di dunia ini, pastinya hikmah itu terselindung di akhirat sana, jadi apa yg hendak kita gusarkan?..bersangka baiklah pdNya, nescaya tiada apa yg mampu menghalang kita untuk melangkah, walaupun laluan kita terlalu beranjau dan penuh rintangan..allahu'alam.

'Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang(yang dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah dan musuhmu dan orang orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah niscaya akan dibalasi dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya (dirugikan)' Al-Anfal:60

No comments: