20 August 2007

Bingkisan dari ummi..

Assalamu'alaikum wbt,

Buat akhawat yang sentiasa dalam rabitahku, semoga sentiasa dalam pemeliharaan Allah..

Terlintas di hati akak untuk coretkan sedikit rasa hati ini untuk dikongsi bersama antunna semua. Pagi tadi, Allah perlihatkan kepada akak wajah-wajah yang letih, ada wajah-wajah yang terbeban, ada wajah-wajah yang gusar, ada wajah-wajah yang ingin meminta kekuatan dan pertolongan, tetapi entah dr siapa...mungkin reaksi-reaksi itu telah lama terpamir di riak muka masing2, tapi akak yang tak nampak.. melihatkan wajah antunna, membuatkan akak sendiri tergambar bermacam-macam yg telah dilalui oleh antunna sama ada peristiwa yg akak tahu ataupun yang hanya Allah sahaja yg tahu.

Terlebih dahulu akak meminta maaf jika tugas-tugas yg ditaklifkan kpd antunna menyebabkan antunna rasa terbeban. Akak tak nafikan, akak bersikap agak tegas & agak pushy pada semester ini, mungkin dalam ketegasan itu, ada hati2 yang terluka, ada hati2 yang terasa berat, ada hati2 yang berasa letih sehinggakan ada hati2 yang terasa terpaksa dan dipaksa.. dan akak juga meminta maaf kerana tidak dpt meluangkan masa bersama antunna atau sesetengah dr antunna utk berkongsi cerita dan menjadi pendengar masalah, maaf di atas hak-hak yg tidak tertunai. Kepada Allah jualah kuharapkan pengampunan di atas kelalaian ini..

ketahuilah wahai adik-adikku, dalam ketegasanku, masih ada perasaan kasih & sayangku kepada antunna, antunna tak lepas dari rabitah akak. mungkin kita selalu tak dapat bersama, tetapi akak yakin, Allah masih menemukan & menggetarkan roh-roh, membangkitkan rasa rindu di antara kita.. ingin akak kongsi segala yang akak miliki dengan kalian, agar kalian dapat menjadi mukmin & daie rabbani yang lebih baik dari diri ini.. mungkin akak juga bukanlah yang terbaik untuk memahami setiap dari antunna sekalian, tetapi walau apa jua dugaan & ujian yang melanda, bermujahadahlah & mintalah pertolongan dari penguasa alam ini, kerana di situ akan lahirnya ketenangan..

berbanggalah wahai adik2ku kerana Allah masih memilih kita untuk berada di atas jalan ini pada saat & tika ini.. tiada siapa yang tahu pengakhiran kita. bersyukurlah berana ita masih dipilih oleh Allah untuk melalui madrasah tarbiyyah ini melalui mehnah & dugaannya, semuanya itu bakal penentu tahap keimanan kita.. semoga kita tak terlepas dari pandangan Allah, semoga kita tak diharamkan dari melihat wajah Allah.. berluma-lumbalah untuk ke jannah, walaupun perlumbaan dunia sangat mengejar kita.. semoga setiap langkah kita dipimpin ke arah redhaNya..

Wahai wajah-wajah yg kerisauan, keletihan dan wajah-wajah yg penuh harapan, akhawati yg dikasihi fillah...
berdoalah, berdoalah dan berdoalah, jagalah iman dan hati kerana di situ bertakhtanya kemuliaan sebagai hamba Allah, di situlah letaknya kekuatan, di situlah ada penyelesaian bg setiap permasalahan...redha dan tawaddu' lah sebagai hambaNya, wallahua'lam..

ana uhibbukunna fillah
-ummi-

Antara kita tiada rahsia
Susah dan senang tetap bersama
Terpatri namamu
Kau takkan kulupa
Sudah bertahun lama
Kita tidak lagi bersua
Hanya tinggal kenangan
Yang tak mungkin kita lupa
Kirimkan khabar selalu
Seiringan hembusan bayu
Sekadar pengubat rasa rindu dikalbu
Pantas masa berlalu
Meninggalkan kita semua
Tanpa disedari bertambahlah usia kita
Potret lama masih kusimpan
Kubingkaikan kenangan
Hingga terkadangku
Tersenyum sendirian
Oh perjalanan kita masih jauh
Jalanan berliku akan kita tempuh
Imbaslah kenangan semalam jadi azimat
Penguat semangat menempuh masa hadapan
Harapanku kau kan bahagia selalu
Padaku engkau penghibur duka
Pengubat hati resah kecewa
Dikala malamku kau bawa cahaya
Antara kita tiada rahsia
Susah dan senang tetap bersama
Terpatri namamu
Kau takkan kulupa
Perjalanan kita masih jauh
Jalanan berliku akan kita tempuh
Imbaslah kenangan semalam jadi azimat
Penguat semangat menempuh masa hadapan
Harapan ku kau kan bahagia selalu
Sematkanlah bingkisan rindu dikalbu

No comments: