29 August 2007

Resistance

Time is short. If we do not change the world now, there may be no 22nd century. Capitalism has destroyed the ecological equilibrium of the earth. It is now or never!" Hugo Chavez @ WSF in Caracas "un mundo mejor es posible, si es socialista"

Terpana saya seketika. Kata2 ini terpapar dlm kotak inbox email sy pagi ini. Dihantar oleh Resistance Yahoo Group yg saya mulai subscribe thn lepas. Resistance juga baru saya kenal tahun lepas, ekoran bencana perang Israel ke atas Lebanon lewat tahun 2006, kumpulan Resistance ini bangkit mengadakan demonstrasi dan bantahan2 secara aman menentang keganasan yg tidak bertanggugjawab itu. Mereka menyebarkan flier2 di uni, membuka gerai kecil menjual batch2 comel yg memperjuangkan keadilan dan kebebasan di depan Barr Smith Library. Saya amat tertarik dengan tindakan2 mereka ketika itu. Mereka menyediakan flier2, menulis artikel menentang kekejaman Yahudi laknatullah sekaligus mempertahankan rakyat Lebanon malah Palestin juga yg dihentam sesuka hati. Mereka bangkit menyedarkan insan2 di sekeliling tentang perang yg tidak pernah mendatangkan keadilan. Mereka tidak mahu lebih ramai insan2 yg tidak berdosa menjadi mangsa. Mereka tidak mahu senjata2 pemusnah, dan bom2 nuklear pemusnah kehidupan manusia digunakan sesuka hati. Di atas prinsip kemanusiaan, mereka berjuang untuk menegakkan keadilan di muka bumi ini tidak kira siapa pun yg ditindas ketika itu. Mereka bangun menyuarakan ketidakpuasan hati mereka di atas penindasan ke atas org Muslim pada ketika semua org2 Muslim dan 'negara2 Islam' lain menyepi seribu bahasa. Walaupun mereka bukanlah org yg bersaksikan bahawa Tuhan itu satu, dan Muhammad itu pesuruh Allah..


"When Injustice becomes law resistance becomes duty"
Get active in Australia's Socialist Youth Organisation.

"The aims of Resistance are to help bring into being a socially equal, democratic and ecologically sustainable world, and to organise, educate and mobilise young people to this end." Taken from the Resistance constitution.

Itu mereka. Itu cara mereka sekurang-kurangnya. Mereka juga punya keluarga, pelajar universiti seperti kita, punya cita2 seperti kita, tapi masih sempat untuk memikirkan dan bertindak di atas setiap permasalahan dan ketidakadilan dunia. Walaupun di atas dasar kemanusiaan.

Tetapi kita? Di manakah kita? Dimanakah kita saat saudara seakidah kita dilanyak-lanyak musuh sepanjang zaman? Bukan anda sahaja. Malah saya sendiri seharusnya rasa malu dengan perangai sendiri. Bukan shj tidak menghayati kalam Allah yg menyuruh kita berkorban jiwa raga demi untuk menyelamatkan ummat malahan kadang2 tidak tahu pun atau malas untuk mengambil tahu tentang kejadian2 yg menghimpit saudara2 seIslam.

Saya menyeru diri ini, dan anda semua. Malulah. Malulah dgn saudara2 seakidah kita yg begitu teguh memperjuangkan akidah ini ibarat mereka mewakili satu umat. Malulah dengan mereka yg tidak menggelarkan diri Muslim tetapi ambil tahu dan bertindak untuk mempertahankan kebanaran. Dan yg terutamanya malulah dgn Allah swt yg pd Dia kita akan dikembalikan dan ditanya amalan kita..

Malunya aku pdMu ya Allah..moga diri ini terus sedar dari lena yg nyenyak..sedar akan sebuah tanggungjwb yg terpikul bila diri mengaku Muslim..

No comments: